مسابقه شعر

با شرکت در این مسابقه

مهارت و توانمندی ذاتی خود را به نمایش گذاشته

و آثار خود را جاودانه کنید!

 

                                                                   

 

ترانه­سرایی در ایران دارای سنتی بس طولانی است. کمتر می­توان شخص فارسی­زبانی­ را یافت که در گوشه ذهن خود شماری ترانه محلی یا عامیانه را حفظ نکرده باشد. امروزه متأسفانه این سنت مانند بسیاری از سنت­های دیگر رو به نابودی می­رود. امید که بتوانیم با برگزاری این­دست مسابقات قدمی هر چند کوچک علیه روند مخرب یادشده برداشته و در جهت حفظ ارزش­های هنری جامعه خود بکوشیم.

- علاقه­مندان می­توانند با فرستادن حداقل دو، و حداکثر شش بیت از اشعار خود در این مسابقه شرکت کنند.

راهنمایی:

چند نمونه از ترانه­هایی که خسرو ناقد دستچین کرده است، به عنوان سرمشق می­تواند مورد توجه قرارگیرد:

 

لالا، لالا، گل صدپر/ بخواب ای نازنين دلبر
 لالا، لالا، گل نرگس/ بلا بر تو نيات هرگز
 لالا، لالا، شكر بارت/ خدا باشه نگهدارت‏
 لالا، لالا، گل سوسن/ سرت بذار لبت بوسم‏

 

شاباجی خانم زائيده‏/  بالای اطاق خوابيده‏

 ماباجی خانم رسيده‏/ هسه هولو سائيده‏
 شاباجی خانم بچه‏ت كو؟/ قيچی ماماچه‏ت كو؟
 بچه نبود باد بود/ تخم علی داد بود

 

من بودم و فلفلی‏/ رفتيم تو باغ ملی‏
 جار زدم حسين جان‏/ چای بريز تو فنجون‏
 برای دو تا مهمون‏/ مهمون اطاعت كرده‏
 نگا به‏ساعت كرده‏/ ساعت هشت و نيمه‏
 ننه‏م خونه بی‏بي­مه(مادربزرگ)/ بی‏بي­م رفته مدينه‏
 سر قبر سكينه‏/ سكينه نور عينه‏/  دخت امام حسينه

  

خسروناقد: «اصولاً از ويژگی‏های اين نوع از ادبيات - خاصه ترانه‏های محلی و عاميانه - سادگی و بی‏آلايشی آنهاست و لطافت و زيبايی طبيعيشان و نيز مهارت و توانمندی ذاتی سرايندگان گمنامشان در بيان احساسات و عواطف عامه مردم»، و «بی‏گمان سادگی موسيقايی و پيوند تنگاتنگ اين ترانه‏ها با طبيعت، باعث می‏شود كه خود به‏خود در خاطره‏ها نقش بندند و سينه به‏سينه و نسل به‏نسل به‏حيات جاودانه خود ادامه دهند».  

بنابراین برای این­که اشعار شما مانند اشعاری که در بالا آمد، در خاطره­ها نقش بسته و «سینه­به­سینه» به جاودانگی برسد، بایستی که آثار ارسالی شرکت­کنندگان دارای سه ویژه­گی­ اصلی زیر باشد:

- سادگی و بی­آلایشی

- لطافت و زیبایی

- پیوند تنگاتنگ با طبیعت

 

خود من با استفاده از مهارت و توانمندی ذاتی ترانه زیر را سرائیده­ام و البته در مسابقه هم شرکت خواهم کرد:

 

لالا لالا گل بابا/ گل بابا لالا لا لا

یا این یکی:

لالالالا گل میمون/ بابا از دست تو مجنون

 

چنان­چه پیداست، نه تنها معیارهای سه­گانه بالا در هردو شعر رعایت شده است، بلکه از آن­جایی که وظیفه خواباندن کودکان را به عهده پدران می­گذارد، دارای نوعی رویکرد اصلاح­گرایانه نسبت به سنت­های زن­ستیز گذشته است.

شما خواننده گرامی نیز برای مدت کوتاهی قلم، قلم­مو، دوربین، روزنامه شرق و «چنین­گفت­زرتشت» را کنارگذاشته و با غوطه در دریای عواطف ساده و بی­آلایش عامه و تأمل در تصاویر بدیعی مانند «شاباجی خانمی که زائيده‏/  و بالای اطاق خوابيده» قدرت خلاقه­ خویش را در خدمت نجات ترانه­سرایی ایرانی قراردهید.

در «٤دیواری» استثنائا در طول برگزاری مسابقه بر روی همه، اعم از خواص و عوام باز است.

 

جایزه بهترین شعر

هیئت ژوری متشکل از همه «ما» شرکت­کنندگان و دوستداران ترانه­های محلی و عامیانه خواهد بود که به اشعار رسیده از ١ (برای باارزش­ترین شعر)  تا ٥ (برای بی­ارزش­ترین شعر) نمره خواهند داد.

نمی­توانم قول بدهم که شکرالهی شعر برنده را در هفتان به دوستداران شعر و هنر معرفی کند یا مهدی جامی آن­را در «رایو زمانه» منعکس سازد، اما تلاش خود را در این زمینه خواهم کرد.

افزون بر این برای برنده یک سی­دی کاملا جدید موسیقی (از گروه جاز E.S.T ) در نظر گرفته­ام که به آدرس پستی برنده فرستاده خواهد شد. در صورت تمایل این امکان نیز موجود است که قطعه­های موسیقی به صورت فایل­های ام­پی­تری و از طریق ایمیل فرستاده شود.

 

مهلت قراردادن آثار در پیامگیر:

تا جمعه ١٧ شهریور ٨٥.

 

 .

+   2006/9/5   13:50   مانی ب.  |